Skip to content
Snel en professioneel Binnen 24 uur op contract Kundige HR-adviseurs Maatwerk oplossingen
Blog-beeld-DPR-zakelijk-social

Kansen voor starters in de uitzendbranche

Laatste update op 23 april 2021 om 08:12 am
Leestijd: 2 minuten

Ondanks negatieve aspecten als de nieuwe wetgeving die flexwerk duurder maakt en forse kostenstijgingen voor uitzendondernemers met zich meebrengt, een krimpende markt en toenemende concurrentie, liggen er voor starters in de uitzendbranche nog steeds kansen te over. Voorwaarden zijn wel dat ze zich specialiseren, bijvoorbeeld in specifieke doelgroepen, en zorgen voor een zo breed mogelijk en liefst uniek dienstenpakket. Ook het uitbesteden van de backoffice geldt vandaag de dag als een must.

Dat de behoefte aan flexibel personeel blijft bestaan, staat zo vast als een huis. Aan dat gegeven kan zelfs de WAB weinig tot niets aan veranderen. Die nu al op grote schaal verfoeide wet zou voor de uitzendbranche bovendien nog wel eens een positief effect met zich kunnen meebrengen: de kans dat de WAB ertoe leidt dat er een verschuiving in de vraag gaat ontstaan van payrollers naar uitzendkrachten is levensgroot aanwezig. Natuurlijk is het aantrekkelijk om daar als startende ondernemer op in te spelen, maar hoe doe je dat eigenlijk, een eigen uitzendbureau starten?

Businessplan

Zoals iedere startende ondernemer begin je ook als toekomstige uitzender met het opstellen van een businessplan, het bedenken van een aansprekende bedrijfsnaam, het registreren van een domeinnaam, het bepalen van de rechtsvorm (eenmanszaak, BV of VOF) en het inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Speciale vergunningen of toestemmingen heb je niet nodig: in principe kan iedereen in Nederland een uitzendbureau starten. Vooral het samenstellen van een goed businessplan, vanzelfsprekend inclusief een doordachte bedrijfsstrategie, is van groot belang. Niet alleen met het oog op het lospeuteren van een eventueel krediet bij de bank, maar ook om goed na te gaan of je plannen markttechnisch en financieel wel haalbaar zijn.

Marketing

Er vanuit gaande dat je financieel alles op orde hebt om dan eindelijk de stap naar het ondernemerschap te zetten, houd daarbij vooral rekening met het feit dat je over aardig wat liquiditeit moet beschikken om een uitzendbureau draaiende te houden, moet je er via een uitgekiende marketingstrategie natuurlijk voor zorgen dat je je duidelijk onderscheidt van de bestaande aanbieders, bijvoorbeeld te specialiseren in een branche of dienst waar je echt goed in bent. Generieke uitzendbureaus zijn er tenslotte al voldoende. Zorg ervoor dat je vooral door jouw specialisatie als ideale sparringpartner voor je opdrachtgevers kunt functioneren. Bijkomend voordeel is dat klanten bereid zijn voor specialistische kennis en unieke service een hoger tarief te betalen.

Bedrijfsvoering

Zo relatief eenvoudig het is om een uitzendbureau op te starten, zo veelomvattend, tijdrovend en vaak ingewikkeld is een goede bedrijfsvoering. Zo ben je dagelijks druk met onder andere acquisitie van nieuwe opdrachtgevers, het werven en selecteren van geschikte kandidaten, bedrijfsbezoeken en marketinginspanningen. En dan hebben we het nog niet eens over backoffice-activiteiten als boekhouding, het opstellen van uitzend- en arbeidsovereenkomsten, de salarisadministratie en kostprijsberekening.

Uitbesteden backoffice

Die backoffice-activiteiten vragen niet alleen een enorme hoeveelheid tijd, maar vooral ook een flinke dosis parate kennis over de complexe en bovendien om de haverklap veranderende wet- en regelgeving. Vandaar dat verreweg de meeste startende uitzendondernemers ervoor kiezen hun backoffice deels of helemaal uit te besteden aan externe specialisten, in de meeste gevallen aan payrollorganisaties. Zij nemen de startende ondernemer niet alleen de verloning uit handen, maar kunnen hem of haar daarnaast deskundig bijstaan op het gebied van onder andere HR-advies, verzuimbegeleiding, werving en selectie, pensioenregelingen en debiteurenbeheer.

Meer weten?

Wil je meer weten over de mogelijkheden voor het onderbrengen van je backoffice-activiteiten bij een externe specialist? Klik dan hier voor een andere kennismaking met DIRECT Payrolling & Staffing.

Passend advies ontvangen?

Laat je gegevens achter en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.

  • Hidden

    Marketinginformatie

  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
Back To Top