skip to Main Content
Snel en professioneel Binnen 24 uur op contract Kundige HR-adviseurs Maatwerk oplossingen
Hét Antwoord Op Coronacrisis? Flexibel Ondernemerschap!

Hét antwoord op coronacrisis? Flexibel ondernemerschap!

Laatste update op 15 oktober 2020 om 03:01 pm
Leestijd: 4 minuten

Lange termijnplanningen? Die zijn onder de huidige omstandigheden in verreweg de meeste sectoren alleen nog rijp voor de papierversnipperaar. Verleg je aandacht van de lange naar de korte termijn. Voor ondernemers is het nu meer dan ooit tijd om snel te schakelen; dichter op de bal te spelen. De onzekerheid en onvoorspelbaarheid van deze ‘nieuwe werkelijkheid’ vergen het maximale van hun creativiteit en vooral flexibiliteit. Het leven in een VUCA-wereld vergt de nodige inspanningen. Hoe geef je daar in de dagelijkse praktijk optimaal invulling aan? DIRECT Payrolling & Staffing ging op onderzoek uit.

De conclusie is helder: hoe flexibeler de mindset van bedrijven en hun medewerkers is, hoe groter de kans dat ze sterker dan ooit uit de crisis komen. Er zijn inmiddels verschillende voorbeelden bekend van bedrijven die zich snel wisten aan te passen aan de veranderde omstandigheden.

Denk daarbij bijvoorbeeld aan bedrijven in de maakindustrie die hun markt zagen instorten en zich nu voorlopig toeleggen op de productie van mondkapjes, beschermende kleding of beademingsapparatuur. Ze slagen erin om met hun bestaande expertise nieuwe dingen te gaan doen. Daarmee bewijzen ze dat er ook in een diepe crisis mooie kansen in het verschiet kunnen liggen.

Wat doen die bedrijven anders en wat kunnen we ze leren?

  • Ze stellen niet hun vertrouwde producten of diensten centraal, maar de problemen die in de maatschappij of bij andere bedrijven spelen en proberen die met hun specifieke expertise op te lossen.
  • Ze nemen afscheid van hun vertrouwde doen en laten. Door snel te schakelen vinden zowel bedrijf als medewerkers zich als het ware in korte tijd opnieuw uit.
  • Omzet en winst hebben niet langer de hoogste prioriteit. Omdat hulp centraal staat, worden producten of diensten met bescheiden marges of zelfs tegen kostprijs geleverd.
  • Hun mindset is weliswaar even niet op omzet en winst gericht, maar zeker wel op groei: ze ontdekken tenslotte nieuwe kansen, ontwikkelen ondernemerschap in alle lagen van de bedrijfsvoering en weten de aanwezige expertise optimaal te benutten.

Wat winnen ze daarmee?

  • Op de eerste plaats loyaliteit. Klanten vergeten niet wanneer je in moeilijke tijden voor ze klaar stond en blijven loyaal. Met andere woorden: de bedrijven in kwestie genereren geen directe omzet en winst, maar rendement voor de lange termijn.
  • Er ontstaat nieuwe, positieve, energie bij de medewerkers. Ze zijn blij dat ze ondanks de crisis zinvol werk kunnen doen. Eventuele klachten over werkdruk en salaris maken daardoor plaats voor teamspirit.
  • Door de snelheid waarmee in de meeste gevallen geleverd moet worden, is de kans groot dat gebruikelijke en vaak omslachtige procedures komen te vervallen. Veel van die administratieve rompslomp keert na de crisis niet meer terug. Simpelweg omdat duidelijk is geworden dat het werk ook zonder die vaak zinloze acties prima verloopt.
  • Omdat er in bepaalde functies nu eenmaal even geen of minder werk is, worden de betreffende medewerkers al dan niet tijdelijk op een andere manier ingezet. Daarmee wordt hun horizon aanzienlijk verbreed. Ze doen niet alleen nieuwe werkervaring op; wellicht komen er ook nog nieuwe en geheel onverwachte kwaliteiten bovendrijven.

Wat kan ik zelf doen om zo goed mogelijk de crisis door te komen?

  • Blijf, ook nu fysiek contact nog zoveel mogelijk beperkt dient te worden, in contact met de buitenwereld. Communiceer via de bekende online tools met je klanten. Ontdek op die manier welke problemen zich eventueel bij hen voordoen en welke rol jij met je bedrijf bij de oplossing van die problemen kan spelen.
  • Zet een kort en bondig actieplan op papier. Stel nieuwe doelen die naadloos aansluiten op deze nieuwe tijd en bedenk samen met je medewerkers op welke manier je die doelstellingen wil invullen. Vraag je daarbij af of je uit de voeten kunt met je huidige klantenbestand, of dat je wellicht nieuwe doelgroepen moet gaan aanboren.
  • Probeer alle expertise en creativiteit van je medewerkers optimaal te benutten. Vooral als je als werkgever in het verleden het nodige in hun ontwikkeling hebt geïnvesteerd, is het zaak om daar in tijden van crisis optimaal gebruik van te maken. Ga bovendien zoveel mogelijk met je medewerkers in gesprek. Zij zijn de voelsprieten van je bedrijf en weten als geen ander wat er zowel intern als extern speelt.

Flexibel ondernemerschap zorgt voor minder risico’s

Vitaal onderdeel van flexibel ondernemen is het zorgen voor de broodnodige flexibiliteit van je eigen medewerkersbestand. Creëer dus een schil van flexibele krachten, zodat je optimaal kunt inspelen op pieken en dalen. Daarmee word je schaalbaar. Dat is en blijft vooral in tijden van crisis een essentiële factor. Mocht je als ondernemer hier zelf niet uitkomen en zoek je hier hulp bij, schroom dan niet om DIRECT Payrolling & Staffing als kundige partij in te schakelen. In een kennismakingsgesprek kijken we naar jouw huidige situatie, je wensen en behoeften en kijken we welke medewerkers je graag op onze loonlijst zet. Wat wordt een langetermijnplan en wat kunnen we morgen al doen?

Elke onderneming is uniek en daarmee ook de wijze waarop een organisatie flexibeler ingericht kan worden.

Ontdek de voordelen van flexibel ondernemen voor jou

De kundige HR-adviseurs van DIRECT Payrolling & Staffing begrijpen na ruim 10 jaar ‘Ondernemen Makkelijk Maken’ voor ondernemers waar bedrijven mee kampen. Flexibel ondernemen biedt vele voordelen. Vooral nu. Breng alle werkgeversrisico’s onder bij ons en focus je op jouw core-business.

Vraag een vrijblijvend adviesgesprek aan.

Back To Top