3 succesingrediënten voor recruitment marketing
Wie wil opvallen en gerichter resultaat wil behalen, doet er goed aan te starten met recruitment marketing. Als uitzendondernemer heb je de mogelijkheid om middels geautomatiseerde campagnes de juiste mensen op de juiste platformen aan te spreken. Niet meer massa rekruteren dus, maar relevant werven met behulp van de juiste targeting.
In dit blog lichten we een drietal succesingrediënten uit voor de correcte toepassing van recruitment marketing. Met job marketing breng je jouw vacature bij je ideale kandidaat.
Succesingrediënt 1: Gerichte locaties en kanalen
Je einddoel is uiteraard het targetten en aantrekken van passende kandidaten op jouw openstaande vacature. Dan moet je wel eerst weten waar je deze ideale kandidaat kunt vinden. Denk hierbij aan welke mediakanalen je moet inzetten om deze mensen te bereiken. Vraag jezelf dus af waar je doelgroep te vinden is. Het is te gemakkelijk om te denken dat jouw kandidaat zich op LinkedIn en Indeed bevindt. Elke doelgroep is ergens anders actief.
Succesingrediënt 2: Aantrekkelijke content
Voordat je jouw vacature ergens gaat publiceren, moet je stilstaan bij wat je communiceert. Hoe aantrekkelijk is de vacaturetekst? En is deze tekst wel geschreven voor jouw ideale kandidaat? In dit blog vertelden we al eens hoe je vacatureteksten voor het brein schrijft. Het begint allemaal met het maken van een persona. Door een persona te maken bij iedere vacature zorg je ervoor dat je de doelgroep niet uit het oog verliest. In deze persona beschrijf je de kenmerken van de doelgroep en hun interesses. Vervolgens kun je je marketing hieraan aanpassen en aansturen op basis van data.
Daarnaast is het noodzaak om een aantrekkelijke vacaturetekst te schrijven. Zo lees je in dit blog hoe je een vacaturetekst absoluut níet moet beginnen. Ondanks dat het heel leuk lijkt om over het bedrijf te praten, moet je eerst het gesprek aangaan met de lezer. Spreek hem of haar aan. Verdiep je in je doelgroep en ga na wat hen zou interesseren in de functie.
Checklist: Recruitment marketing
Succesvol nieuwe kandidaten werven met job marketing? Doorloop de stappen van deze job marketing checklist en haal jouw ideale kandidaat binnen!
Succesingrediënt 3: Niet teveel en niet te weinig
De kracht van herhaling klinkt als een cliché maar het is 100% waar. Wanneer je iemand die jouw merk en/of bedrijf niet kent iets één keer laat zien, dan kan je eigenlijk niet verwachten dat diegene het heeft onthouden. Als jouw doelgroep jouw vacature een keer voorbij ziet komen, dan zit jouw vacature in het kortetermijngeheugen. Dat blijft dus niet lang hangen. Je wilt dat jouw vacature, en jouw bedrijf, in het langetermijngeheugen terecht komen.
Conclusie: een groeiversneller voor jouw uitzendbureau
We kunnen ons goed voorstellen dat je na het lezen van dit blog meer wilt weten over job marketing voor jouw uitzendonderneming. Recruitment marketing heeft meer voordelen voor jou als recruiter, dan dat er überhaupt nadelen op te noemen zijn. We snappen goed dat je als recruiter dé specialist bent op gebied van mensen (en het maken van matchen) en wat minder op gebied van online marketing. Maar dat hoeft absoluut geen probleem te zijn. Met onze Backoffice Basis én Backoffice Plus dienstverlening sparren we samen met jou over hoe recruitment marketing zou kunnen bijdragen aan het succes van jouw onderneming. Onze ervaren online recruitment experts weten als geen ander hoe ze succesvolle campagnes voor je kunnen laten draaien.
Plan een afspraak in voor een gratis consult
Benieuwd hoe jouw onderneming flexibel kan ondernemen? In een videocall bekijken wij samen hoe we jouw personeelszaken kunnen inrichten. Kies gerust een datum en tijdstip, dan spreken we elkaar snel!
Joël Knuijver
Accountmanager