Skip to content
Snel en professioneel Binnen 24 uur op contract Kundige HR-adviseurs Maatwerk oplossingen
Succesingredient recruitment marketing

3 succesingrediënten voor recruitment marketing

  • Blog
Leestijd: 3 minuten

Wie wil opvallen en gerichter resultaat wil behalen, doet er goed aan te starten met recruitment marketing. Als uitzendondernemer heb je de mogelijkheid om middels geautomatiseerde campagnes de juiste mensen op de juiste platformen aan te spreken. Niet meer massa rekruteren dus, maar relevant werven met behulp van de juiste targeting.

In dit blog lichten we een drietal succesingrediënten uit voor de correcte toepassing van recruitment marketing. Met job marketing breng je jouw vacature bij je ideale kandidaat.

Navigeer snel naar

Succesingrediënt 1: Gerichte locaties en kanalen

Je einddoel is uiteraard het targetten en aantrekken van passende kandidaten op jouw openstaande vacature. Dan moet je wel eerst weten waar je deze ideale kandidaat kunt vinden. Denk hierbij aan welke mediakanalen je moet inzetten om deze mensen te bereiken. Vraag jezelf dus af waar je doelgroep te vinden is. Het is te gemakkelijk om te denken dat jouw kandidaat zich op LinkedIn en Indeed bevindt. Elke doelgroep is ergens anders actief.

Bedenk je dat vakmannen en -vrouwen die werken in de techniek of bouw eerder te bereiken zijn via een vakblad of Facebook. Recruit je in de beauty branche? Je slaagt dan waarschijnlijk beter op Instagram.

Succesingrediënt 2: Aantrekkelijke content

Voordat je jouw vacature ergens gaat publiceren, moet je stilstaan bij wat je communiceert. Hoe aantrekkelijk is de vacaturetekst? En is deze tekst wel geschreven voor jouw ideale kandidaat? In dit blog vertelden we al eens hoe je vacatureteksten voor het brein schrijft. Het begint allemaal met het maken van een persona. Door een persona te maken bij iedere vacature zorg je ervoor dat je de doelgroep niet uit het oog verliest. In deze persona beschrijf je de kenmerken van de doelgroep en hun interesses. Vervolgens kun je je marketing hieraan aanpassen en aansturen op basis van data.

Daarnaast is het noodzaak om een aantrekkelijke vacaturetekst te schrijven. Zo lees je in dit blog hoe je een vacaturetekst absoluut níet moet beginnen. Ondanks dat het heel leuk lijkt om over het bedrijf te praten, moet je eerst het gesprek aangaan met de lezer. Spreek hem of haar aan. Verdiep je in je doelgroep en ga na wat hen zou interesseren in de functie.

Checklist: Recruitment marketing

Succesvol nieuwe kandidaten werven met job marketing? Doorloop de stappen van deze job marketing checklist en haal jouw ideale kandidaat binnen!

Checklist - Past jouw backoffice partner nog bij je?

  • Waar begin je met recruitment marketing?
  • Welke logische stappen moet je doorlopen?
  • Welke praktische tips en tricks zorgen voor succes?

Succesingrediënt 3: Niet teveel en niet te weinig

De kracht van herhaling klinkt als een cliché maar het is 100% waar. Wanneer je iemand die jouw merk en/of bedrijf niet kent iets één keer laat zien, dan kan je eigenlijk niet verwachten dat diegene het heeft onthouden. Als jouw doelgroep jouw vacature een keer voorbij ziet komen, dan zit jouw vacature in het kortetermijngeheugen. Dat blijft dus niet lang hangen. Je wilt dat jouw vacature, en jouw bedrijf, in het langetermijngeheugen terecht komen.

Herhaling zorgt ervoor dat je informatie langer kan onthouden. Mensen hebben namelijk de neiging om een voorkeur te ontwikkelen voor mensen of dingen die herkenbaar voor hen zijn. Een herhaling van een boodschap zorgt voor herkenning waardoor mensen hier een positiever gevoel bij krijgen.

Conclusie: een groeiversneller voor jouw uitzendbureau

We kunnen ons goed voorstellen dat je na het lezen van dit blog meer wilt weten over job marketing voor jouw uitzendonderneming. Recruitment marketing heeft meer voordelen voor jou als recruiter, dan dat er überhaupt nadelen op te noemen zijn. We snappen goed dat je als recruiter dé specialist bent op gebied van mensen (en het maken van matchen) en wat minder op gebied van online marketing. Maar dat hoeft absoluut geen probleem te zijn. Met onze Backoffice Basis én Backoffice Plus dienstverlening sparren we samen met jou over hoe recruitment marketing zou kunnen bijdragen aan het succes van jouw onderneming. Onze ervaren online recruitment experts weten als geen ander hoe ze succesvolle campagnes voor je kunnen laten draaien.

Plan een afspraak in voor een gratis consult

Joël Knuijver
calendly

Benieuwd hoe jouw onderneming flexibel kan ondernemen? In een videocall bekijken wij samen hoe we jouw personeelszaken kunnen inrichten. Kies gerust een datum en tijdstip, dan spreken we elkaar snel!

Plan direct je afspraak

Joël Knuijver
Accountmanager

Back To Top