5 Marketingtips om je online recruitment te verbeteren
Het online werven van nieuwe medewerkers is er door de huidige schaarste op de arbeidsmarkt bepaald niet eenvoudiger op geworden. Het wordt met de dag lastiger om voldoende geschikte kandidaten te vinden die geïnteresseerd zijn in de vacatures die je in de aanbieding hebt. Om de strijd om de beste kandidaat te winnen, is vandaag de dag aanzienlijk meer nodig dan een pakkende vacaturetekst op het juiste platform. Zo speelt bijvoorbeeld employer branding een steeds grotere rol.
Kandidaten willen niet alleen alles weten over de betreffende vacature, maar vooral ook over het bedrijf waar ze solliciteren. Employer branding is daarbij een onmisbaar instrument. Hoe zorg je ervoor dat de kandidaat het bedrijf na het lezen van de vacature ervaart als een goede werkgever die hem of haar een ideale werkplek met mooie toekomstperspectieven biedt? Onderstaande tips dragen er zeker toe bij dat je de resultaten van je online recruitment aanzienlijk kun verbeteren.
1. Geef inzicht in de organisatie
Veel vacatureteksten gaan uit van een probleem bij de onderneming: er is een positie vacant en die moet (het liefst zo snel mogelijk) ingevuld worden. Daardoor krijgt de baanzoekende niet echt een idee waarom hij of zij nu juist bij het bedrijf in kwestie zou moeten werken. Schrijf de vacaturetekst dan ook niet vanuit het bedrijf, maar vanuit de behoefte van de kandidaten. Dat marktconforme salaris en dat aantal vakantiedagen geloven ze wel; daarmee gaan ze echt niet overstag. Leg daarom vooral uit waarom de organisatie zo bijzonder is om voor te werken. Dat maakt de kans op een goede match een stuk groter.
2. Straal enthousiasme uit
Vacatureteksten zijn vaak dermate beknopt dat kandidaten niet eens de mogelijkheid krijgen om ook maar enigszins enthousiast over de baan en/of het bedrijf te worden. Zorg er met eerlijkheid en enthousiasme voor dat de baanzoekende meteen de indruk krijgt niet zomaar met een doorsnee organisatie te maken te hebben, maar met een topbedrijf waar iedereen wel zou willen werken; een bedrijf waar je iedere dag met plezier naartoe gaat. Neem de ruimte om gedetailleerd te vertellen over de organisatie en het team waarin de kandidaat eventueel komt te werken. Hoe enthousiaster je dat verhaal vertelt, hoe aanstekelijker het werkt. En met een enthousiaste kandidaat is de juiste match een stuk dichterbij!
3. Zorg ook voor creatief beeld
Vacatures blinken niet vaak uit in originaliteit. De communicatie in de recruitmentwereld is over het algemeen eerder gelijksoortig dan opvallend. En dat terwijl een goed doordachte en aantrekkelijke presentatie juist essentieel zijn om de juiste kandidaten naar je toe te trekken. Om je online vacature zo fris en onderscheidend mogelijk te presenteren, zou je naast tekst ook de inzet van beeld kunnen overwegen. Probeer aan de hand van foto’s of video’s een aantrekkelijk beeld van de werkvloer te creëren, of zorg, als je het helemaal creatief wil aanpakken, voor een professionele bedrijfsfilm op je vacaturepagina.
4. Maak ambassadeurs van je medewerkers
Voor een bedrijf is het altijd handig om over goede ambassadeurs te beschikken. De krachtigste ambassadeurs hebben ze, als het goed is, altijd bij de hand: de eigen medewerkers. Dat geldt vooral op social media als LinkedIn: individuele werknemers hebben meestal veel meer volgers dan de sociale bedrijfspagina’s. Medewerkers die de bedrijfscultuur en de daaraan verbonden normen en waarden snappen en die optimaal weten uit te dragen, vormen voor werkelijk iedere organisatie het beste visitekaartje. Daar kan geen gelikte vacaturetekst tegenop!
5. Presenteer je optimaal op social media
Een groot aantal volgers op social media is mooi meegenomen, maar (ook) met het oog op recruitment is de kwaliteit van je volgers en je online imago veel belangrijker. Kijk met enige regelmaat kritisch naar je profielen en ga na of ze wat uitstraling en content betreft nog steeds aan je eigen verwachtingen voldoen. Probeer daarbij zo dicht mogelijk bij jezelf te blijven en laat vooral zien waar de krachten van het bedrijf liggen. Verder is het een bekend fenomeen dat sollicitanten die een goed beeld van de bedrijfscultuur en hun eventueel toekomstige collega’s willen krijgen, steeds vaker naar profielen kijken van medewerkers van het bedrijf waar ze solliciteren. Wijs je medewerkers er dan ook op dat ze zich goed bewust zijn van hun online aanwezigheid.