Krappe arbeidsmarkt: kwart werkgevers kiest vaker voor arbeidsmigranten
De krappe arbeidsmarkt blijft aanhouden, blijkt uit cijfers van het UWV. Werkgevers doen er dan ook alles aan om effectief om te gaan met personeelstekort. Zo’n 39% van de werkgevers springt zelf bij op de werkvloer en 16% is zelfs bereid in te leveren op salaris, om zo meer geld vrij te maken voor het werven en behouden van medewerkers. Dit blijkt uit cijfers van Pro Contact. In een eerder blog spraken we al over het inzetten van arbeidsmigranten bij personeelstekorten. Uit het onderzoek met 300 ondervraagde Nederlandse ondernemers en managers blijkt ook dat steeds meer werkgevers zich richten op arbeidsmigranten. Lees hier meer over de bevindingen van dit onderzoek!
Persoonlijk netwerk meest succesvol
Werkgevers gebruiken veel verschillende wervingsmethodes tijdens de krappe arbeidsmarkt, maar het persoonlijk netwerk blijkt toch het meest succesvol voor het vervullen van vacatures. Zo’n 35% van de werkgevers gaf aan het meest succes te hebben via hun persoonlijk netwerk. Voor de rest waren de volgende methodes het meest succesvol:
- Plaatsingen op online vacaturesites en jobboards (34%);
- Wervingscampagnes op social media (25%);
- En werven via recruitment proces outsourcing (RPO) (16%).
Vaker arbeidsmigranten bij krappe arbeidsmarkt
Slechts 6% van de werkgevers gaf aan het meest succesvol vacatures te hebben vervuld door te richten op arbeidsmigranten. Wel geeft bijna een kwart (23%) aan steeds vaker te kiezen voor arbeidsmigranten door hoog personeelstekort en de krappe arbeidsmarkt. In het geval van ruime keuze aan kandidaten, dan zou 44% van de ondervraagden bij een gelijke geschiktheid van twee personen kiezen voor diversiteit van het personeelsbestand.
Gids: Bemiddelen in Arbeidsmigranten
Bemiddelen in arbeidsmigranten behelst nogal wat. Denk aan voldoende goede huisvesting, soepele inschrijfprocedures, een welkom vestigingsklimaat en handhaving als misstanden zich voordoen. Deze gids geeft je antwoord op alle vragen.
Social media steeds populairder
Volgens Noud Baijens, directeur van Pro Contact, is het gebruik van social media voor personeelswerving enorm in populariteit gestegen en zeer succesvol gebleken. Door social media in te zetten kun je je doelgroep op een aantrekkelijke manier aanspreken en daarbij zorgen voor naamsbekendheid. Dit is onderdeel van recruitment proces outsourcing, waarin job marketing en interim recruitment wordt gecombineerd. Voor zo’n 12,5% van de bedrijven was dit de meest succesvolle methode van het afgelopen jaar.
DIRECT Payrolling & Staffing is er voor je
Ondersteuning nodig bij het bemiddelen in arbeidsmigranten, het werven van personeel of salarisadministratie? Met jarenlange ervaring en expertise op dit gebied helpen we je graag verder! Neem gerust contact met ons op, dan tillen we je onderneming samen naar een hoger niveau tijdens de krappe arbeidsmarkt.
Plan een afspraak in voor een gratis consult
Benieuwd hoe jouw onderneming flexibel kan ondernemen? In een videocall bekijken wij samen hoe we jouw personeelszaken kunnen inrichten. Kies gerust een datum en tijdstip, dan spreken we elkaar snel!
Joël Knuijver
Accountmanager
Lees meer over dit onderwerp:
Prinsjesdag 2024: plannen voor arbeidsmigratie
Vorige week dinsdag was het weer Prinsjesdag, waarbij het kabinet de begroting onthulde voor komend…
Personeelsbehoud: in 5 stappen naar een betere onboarding
In tijden van arbeidskrapte is niet alleen het aantrekken, maar ook het behouden van personeel…
Krappe arbeidsmarkt: kwart werkgevers kiest vaker voor arbeidsmigranten
De krappe arbeidsmarkt blijft aanhouden, blijkt uit cijfers van het UWV. Werkgevers doen er dan…