Hoe blijf ik aantrekkelijk voor (potentiële) medewerkers?
De coronacrisis dwong veel organisaties om snel van aanpak te veranderen en op een andere manier in te spelen op de behoefte van de medewerkers. Dat vereist de nodige veerkracht; een moderne en flexibele aanpak die je in staat stelt steeds adequaat op veranderende omstandigheden te reageren. Hoe zorg je voor die veerkracht en wat moet je doen om aantrekkelijk te blijven voor (potentiële) medewerkers?
Aon Nederland, toonaangevend adviseur op het gebied van risico-, pensioen- en gezondheidsoplossingen, geeft je met onderstaande vier tips tekst en uitleg.
1. Diversiteit
Vrijwel iedere organisatie heeft vandaag de dag te maken met meerdere generaties op de werkvloer; generaties met eigen kenmerken en behoeften. Om tot optimale prestaties te komen, is het zaak goed rekening te houden met die diversiteit. Zo blijkt uit onderzoek dat de beloningsbehoefte van de verschillende generaties nogal uiteenlopen: waar generatie X (1955 – 1970) salaris bijvoorbeeld het belangrijkste vindt, ligt de prioriteit van de millennials (1985 – 2000) veel meer bij opleidings- en ontwikkelingsmogelijkheden. Omdat je medewerkers nu eenmaal je belangrijkste en meest waardevolle bedrijfskapitaal vormen, is het aan te bevelen om die verschillen steeds goed in de gaten te houden en daarop in te spelen met een divers aanbod arbeidsvoorwaarden.
2. Heldere informatie
Hoe goed je arbeidsvoorwaarden ook zijn; medewerkers weten je inspanningen op dat terrein pas echt te waarderen wanneer ze er heldere informatie over krijgen. Breng de secundaire arbeidsvoorwaarden dus goed onder de aandacht en geef personeel waar nodig tekst en uitleg. Zet die communicatie bovendien in bij belangrijke gebeurtenissen in het leven van een medewerker. Je kunt daarbij denken aan de geboorte van een kind of een huwelijk, maar zeker ook aan minder prettige aanleidingen, zoals ziekte of het (deels) arbeidsongeschikt raken. Dit is bepaald geen overbodig advies: uit internationaal onderzoek blijkt dat nog niet de helft van de medewerkers globaal op de hoogte is van de arbeidsvoorwaarden, terwijl slechts 9% exact weer welke voorwaarden zij in hun contract hebben staan. Op dit vlak is dus nog een hele wereld te winnen!
3. Flexibiliteit
Wil je medewerkers in staat stellen om op het gebied van arbeidsvoorwaarden individuele keuzes te maken? Leg ze dan niet alleen uit welke voorwaarden er zijn, maar vooral ook waarom je juist dié voorwaarden aanbiedt. Door arbeidsvoorwaarden bovendien flexibel aan te bieden en ze als onderdeel van het totale beloningspakket aan te presenteren, draag je zeker bij aan een positief werkgeversimago.
4. Digitalisering
Als werkgever mag je medewerkers niet dwingen een commerciële coronatest te ondergaan, ook niet wanneer ze terugkeren van een vakantie in een land of regio met een negatief reisadvies. Wat wel is toegestaan, is de (bedrijfs)arts een coronatest laten afnemen. De arts deelt de uitslag vervolgens alleen met de werknemer. Werknemers hoeven hun werkgever niet te vertellen dat ze corona hebben. Je mag als werkgever officieel niet eens vragen naar de aard en oorzaak van iemands ziekte. Vertelt de werknemer uit eigen beweging dat hij of zij corona heeft, dan mag die informatie bovendien niet vastgelegd worden. Alleen de arbodienst en bedrijfsarts mogen medische gegevens vastleggen en verwerken. Vermoeden of constateren zij corona bij een medewerker, dan geven ze dat met spoed door aan de regionale GGD. Indien nodig neemt de GGD contact op met de werkgever voor het nemen van passende maatregelen.
Kom in contact met ons experts en laat je adviseren.