6 tips voor behoud en uitbreiding van je klantenbestand
Met een wereldwijd toenemend aantal besmettingen en een groeiend aantal actieve coronaclusters in en rond ons eigen land, lijkt van een definitief afscheid van het coronavirus helaas nog geen sprake. Dat neemt echter niet weg dat ondernemend Nederland de draad inmiddels voortvarend heeft opgepakt en werkelijk alles uit de kast haalt om de crisis zo goed en kwaad als mogelijk achter zich te laten.
In dat kader organiseert DIRECT Payrolling & Staffing woensdag 7 oktober aanstaande de vierde editie van het SLIM! Flexevent. Het thema is heel toepasselijk: ‘Getting back on track’. Specialisten uit verschillende disciplines geven advies over allerlei facetten van het ondernemen in de ‘post corona’ periode. Hoe houd ik mijn inleners aan boord en hoe breid ik het klantenbestand eventueel verder uit? Hoe houd ik mijn team van medewerkers stabiel en wat moet ik doen om interessant te blijven voor m’n opdrachtgevers en uitzendkrachten? Hoe speel ik optimaal in op de groeiende behoefte aan flexibel personeel? Het zijn allemaal vragen die tijdens het seminar uitgebreid aan bod komen. In aanloop naar dit vierde flexevent, besteden we in een aantal blogs aandacht aan optimaal ondernemen na de crisis. We trappen af met een blog met tips over het behoud en eventuele uitbreiding van je klantenbestand.
1. Blijf ook op afstand in contact met de klant
De afgelopen maanden werden fysieke afspraken geschrapt en waren we zoveel mogelijk thuis aan het werk in plaats van op kantoor. Inmiddels vinden we het heerlijk om niet meer dagelijks in de file te hoeven staan om op onze afspraken te komen en zijn we volledig gewend aan video-conferences. Het ziet er dan ook naar uit dat afspraken op afstand een wezenlijk onderdeel blijven van ‘het nieuwe normaal’. Zorg met een degelijke, goed vindbare website en een optimaal bereikbare backoffice voor een stevig fundament voor je ‘klantcontact nieuwe stijl’. Onderhoud daarnaast regelmatig telefonisch contact en zorg ervoor dat je ook via social media en online marketing op een positieve manier in de picture blijft.
2. Kijk goed naar je positionering
Opdrachtgevers, maar zeker ook uitzendkrachten, zijn in tijden van crisis vooral op zoek naar zekerheid en vertrouwen. Daarnaast bestaat er een steeds grotere behoefte aan sociale verbondenheid en op z’n tijd een vrolijke noot. Houd goed in de gaten of je positionering nog wel aansluit op de veranderde omstandigheden bij je opdrachtgevers en uitzendkrachten. Het kan zeker in deze tijden bepaald geen kwaad om je ‘merkbelofte’ en de tone of voice van je boodschap af en toe eens goed onder de loep te leggen. Probeer in alle communicatie zo relevant, onderscheidend en positief mogelijk te zijn!
3. Beweeg mee met je opdrachtgevers
Net als in je eigen organisatie waarschijnlijk het geval zal zijn, is ook bij je opdrachtgevers weinig meer hetzelfde als vóór de coronacrisis. Je doet er dus verstandig aan om de automatische piloot voorlopig maar eens uit te schakelen. Probeer zoveel mogelijk met je klanten mee te bewegen door nadrukkelijker dan ooit in te spelen op hun behoeften, verwachtingen en financiële mogelijkheden van dit moment. De huidige markt vraagt om een flexibele benadering en een steeds geactualiseerd aanbod van diensten. Korte lijnen en snelle besluitvorming zijn dan ook belangrijker dan ooit.
4. Geef prioriteit aan klantbehoud
Het binnenhalen van nieuwe opdrachtgevers is heel wat tijdrovender en ingewikkelder dan het behoud van je bestaande klanten. Geef in eerste instantie dus prioriteit aan klantbehoud. Je kunt trouwe klanten bijvoorbeeld extra aandacht schenken door ze te belonen met voordeel of extraatjes. Blijf je vooral ook focussen op het verlenen van excellente service en de verzorging van een optimale klantbeleving. Wanneer tevreden opdrachtgevers je basis vormen, zorgt mond-tot-mondreclame op termijn vanzelf voor nieuwe klanten.
5. Zorg ervoor dat je blijft opvallen
Blijf ‘top of mind’ door je klanten met enige regelmaat met creatieve en innovatieve acties te bestoken. Dat hoeven uiteraard niet alleen speciale aanbiedingen te zijn; je kunt ook denken aan vormen van dienstverlening die in het teken staan van crisisbestrijding en ‘ondernemen in het nieuwe normaal’, of spraakmakende acties via social media. Denk daarbij niet te groot, maar concentreer je op een reeks kleinere ideeën. Dat is vaak aanzienlijk goedkoper, wat het minder erg maakt als een actie onverhoopt de mist in mocht gaan. Ga bovendien niet meteen voor de originaliteitsprijs, maar kijk onder het motto ‘beter goed gejat dan slecht bedacht’ ter inspiratie goed naar acties in andere branches en van (eventueel buitenlandse) collega’s.
6. Houd je eigen bedrijfsvoering goed in de gaten
Werk je met meerdere doelgroepen, diensten en producten? Houd dan vooral goed in de gaten welke bedrijfsonderdelen het meest relevant zijn. Waar liggen de grootste kansen en op welke fronten is de meeste winst te behalen? Focus je inspanningen vervolgens vooral op de activiteiten die het meeste bijdragen aan het succes van je bedrijf. Natuurlijk is het goed om de klant zoveel mogelijk op één te zetten, maar dat mag nooit ten koste gaan van je eigen organisatie. Schrappen in je portfolio is af en toe onvermijdelijk!
Kom in contact met ons experts en laat je adviseren.