Skip to content
Snel en professioneel Binnen 24 uur op contract Kundige HR-adviseurs Maatwerk oplossingen
Blog-beeld-DPR-werkvloer

‘Problemen voor recruiters nemen nóg verder toe’

Leestijd: 3 minuten

En weer sneuvelde er een record op de Nederlandse arbeidsmarkt: het laagterecord in de arbeidsmarktactiviteit van het tweede kwartaal werd in het derde kwartaal opnieuw gebroken. Volgens de laatste cijfers van de Intelligence Group daalde het aandeel personen uit de Nederlandse beroepsbevolking dat actief op zoek is naar een baan verder van 11,1 procent naar een ongekende diepte van 10,7 procent.

Analisten verwachten dat het einde van deze trend voorlopig nog niet in zicht is. Arjan Elbers van digitaal recruitmentbureau Getnoticed daarover: “Ook in het vierde kwartaal nemen de problemen voor recruiters alleen maar verder toe: de arbeidsmarkt is dan krapper dan ooit tevoren. We hebben dan voor het eerst in onze historie te maken met meer openstaande vacatures dan werklozen. Om aan te tonen hoe razendsnel die ontwikkeling gaat: vorig jaar rond deze tijd waren er nog 226.000 unieke openstaande vacatures tegenover 419.000 werklozen.”

Babyboomers met pensioen

Elbers is wat de vooruitzichten voor 2022 bestemd allesbehalve hoopvol gestemd: “De problemen voor Nederlandse werkgevers worden de komende maanden alleen maar groter. Ga maar na: de economie raast vrolijk verder en ondertussen gaan de babyboomers en masse met pensioen, om maar eens een paar factoren van belang te benoemen. De verwachting dat de werkloosheid de komende tijd blijft dalen en de marktvraag blijft stijgen, is dan ook meer dan gerechtvaardigd. Wim Davidse, specialist in arbeidsmarktdata bij Dzjeng, heeft het in dit kader al over ‘the roaring twenties’. Welswaar met een knipoog, maar zeker niet zo maar uit de lucht gegrepen!”

Wervingsdruk naar recordhoogte

De meest recente cijfers van Intelligence Group lijken Elbers en Davidse gelijk te geven. Zo zagen de analisten het aantal mensen dat helemaal niet op zoek is naar (ander) werk verder stijgen, terwijl de wervingsdruk opnieuw een hoogterecord bereikte: in het derde kwartaal werd maar liefst 34 procent van de Nederlandse beroepsbevolking minimaal één keer door een werkgever of recruiter benaderd voor een nieuwe baan. Recruiters die gewend waren aan een gemiddeld aanbod van acht sollicitaties per vacatures en vier zzp’ers per opdracht, zagen die cijfers verdampen naar geen of hooguit een enkele belangstellende.

Overbevissing

Wanhopige werkgevers storten zich massaal op de geijkte wervingskanalen als LinkedIn voor hoger opgeleiden, platforms als Indeed en uitzendbureaus met een breed aanbod in middelbaar- en praktisch opgeleiden; vijvers die volgens de analisten van Intelligence Group inmiddels overbevist worden. Hun advies aan recruiters is dan ook op zoek te gaan naar nieuwe visvijvers en alternatieve doelgroepen. “Het is de hoogste tijd om de recruitmentaanpak te moderniseren en out-of-the box wervingsmethodieken in te zetten”, aldus een van de analisten. “Bij recruitment gaat het nu vooral om kwantiteit: meer vacatures plaatsen, meer recruiters en meer doen van hetzelfde dat ze altijd al deden. Recruiters moeten nu toch ook echt aan andere middelen gaan denken als de inzet van promotieteams, verbetering van hun vacatureteksten en versnelling van hun hun wervingsprocessen. Met andere woorden: kwaliteit naast kwantiteit.”

DIRECT Werkt

Rob Wennink, directeur van DIRECT Payrolling & Staffing, kan zich daar helemaal in vinden. Aan het rijtje in te zetten middelen voor recruiters voegt hij spontaan het aanbieden van opleidingsmogelijkheden voor uitzendkrachten toe. Om de situatie voor zowel werkgevers als recruiters in deze gespannen arbeidsmarkt aanzienlijk te vergemakkelijken, heeft hij na maandenlange voorbereiding recent het label DIRECT Werkt in het leven geroepen, een landelijk opererend netwerk van recruiters met een unieke werkmethode.

Beste matches

“Wanneer je als werkgever met DIRECT Werkt in zee gaat”, aldus Wennink, “dan gaan er meteen een paar honderd recruiters voor je aan de slag. Je complete recruitmentproces wordt je daarmee dus uit handen genomen. Recruiters die toetreden tot ons netwerk, worden op hun beurt voorzien van een continue stroom aan opdrachten. Dankzij de kracht van ons nu al snel groeiende netwerk komen we steeds tot de beste matches. We zitten nog in de prille beginfase, maar hebben het gelijk nu al aan onze zijde: de eerste succesvolle plaatsingen zijn inmiddels een feit.”

Back To Top