Coronacrisis. Hoe ga je om met je medewerkers?
Of je nu een uitzendbureau hebt, een winkeltje in de binnenstad of een eetcafé op het platteland; het gros van ondernemend Nederland krijgt flinke klappen van de coronacrisis. In branches als de horeca, het toerisme en cultuursector valt de omzet minimaal drie weken in z’n geheel weg, terwijl de reguliere rekeningen gewoon blijven binnenstromen. Op welke manier vang je die situatie op en, minstens zo belangrijk, hoe ga je in zo’n geval als goede werkgever om met je medewerkers?
Ton Wilthagen, hoogleraar Arbeidsmarkt aan Tilburg University, verwacht dat ondernemers in de horeca en culturele sector door de coronacrisis minimaal een twaalfde van hun omzet inleveren. Ook de detailhandel loopt volgens hem rake klappen op, simpelweg doordat er meer mensen binnenblijven. “En met de horeca en detailhandel hebben we het nu precies over branches waarin ondernemers in de meeste gevallen niet over enorme reserves beschikken”, aldus de Brabantse hoogleraar. “De vaste kosten zoals de huur lopen gewoon door en vaste medewerkers ontslaan, doen ze ook niet zo snel. Ze zijn tenslotte blij dat ze net die ene goede kok of ervaren serveerster hebben gevonden. Bovendien hebben ze die straks toch weer hard nodig.”
Economische recessie
Wilthagen wil zeker niet de pessimist uithangen, maar waarschuwt ondernemers desondanks er niet vanuit te gaan dat ze 6 april aanstaande van de problemen af zijn: “Op de eerste plaats is het moeilijk te voorspellen hoelang het virus nog voortwoekert. Je kunt er niet klakkeloos vanuit gaan, maar laten we hopen we rond die datum allemaal weer beter zijn. Ga er maar gerust van uit dat de economie op dat moment nog wel een aardig tijdje goed ziek is. Het is bepaald niet uitgesloten dat de situatie tegen de zomer is omgeslagen in een forse economische recessie. Kijk in dat kader alleen maar naar de beurzen en de wereldhandel; naar de import van onderdelen uit China, of de export naar Italië, om maar eens een paar voorbeelden te noemen.”
Daadkrachtig handelen
De arbeidsmarktdeskundige roept ondernemers dan ook op geen afwachtende houding aan te nemen, maar nu meteen tot daadkrachtig handelen over te gaan: “Vraag bij de overheid een vergunning voor werktijdsverkorting aan en doe een beroep op het Rijk om garant te staan voor de leningen die je moet afsluiten om de coronacrisis te overleven. Met de mogelijkheden die de overheid op dit terrein biedt, zouden veel ondernemers met kleine of middelgrote bedrijven het moeten kunnen uitzingen. Uiteraard wel met de kanttekening dat de coronacrisis dan niet al te lang meer moet duren.”
Voorschot
Ook voorzitter Robèr Willemsen van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) dringt aan op enige daadkracht, maar dan vooral bij de overheid: “Om de getroffen horecaondernemers zo goed mogelijk tegemoet te komen, verzoeken wij het kabinet met klem om per direct met een snelle en toegankelijke werktijdverkortingsregeling te komen. Nu wordt nog een direct verband met corona vereist, waardoor veel aanvragen van horecaondernemers worden afgewezen”, aldus Willemsen. “Vreemd, want het lijkt me toch helder dat de bedrijven leeg zijn door corona en de afgekondigde overheidsmaatregelen. Een dergelijk indirect effect zou wat ons betreft ook toegang tot de regeling moeten geven. Als de vergunning er dan is, zou de ondernemer direct een voorschot moeten ontvangen, waarna de definitieve afrekening na iedere periode van zes weken zou kunnen plaatsvinden.”
Crisisaanpak kabinet
Gisteren rond het middaguur hadden al ruim 50.000 bedrijven uit verschillende sectoren werktijdverkorting aangevraagd voor in totaal meer dan 400.000 medewerkers. De verwachting is dat dit aantal de komende dagen nog fors oploopt. Dankzij de uitbreiding van die regeling, onderdeel van de crisisaanpak van het kabinet, kunnen werkgevers die door de coronacrisis tijdelijk geen werk meer hebben, hun medewerkers met de financiële hulp van de overheid toch doorbetalen. Het gaat, zo liet het kabinet weten, tenslotte om ‘omstandigheden die buiten het normale ondernemersrisico vallen. Ondanks het feit dat er tijdelijk geen werk meer voor ze is, blijven de medewerkers dankzij de regeling toch in vaste dienst. Het aantal verzoeken loopt inmiddels dermate hard op dat de site waarop werktijdverkorting aangevraagd kan worden regelmatig finaal plat ligt.
Werkloosheidsuitkering
Om voor de regeling in aanmerking te komen, moeten getroffen werkgevers kunnen aantonen dat ze minimaal twee en maximaal 24 weken geen of minder werk hebben voor minstens 20% van hun personeel. Na goedkeuring van de aanvraag door het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid vraagt de werkgever voor de betreffende werknemer(s) een werkloosheidsuitkering aan. De overheid betaalt dan voor de niet-gewerkte uren een WW-uitkering. Dat houdt in dat de medewerkers gedurende de eerste twee maanden 75% van hun laatstverdiende loon ontvangen en daarna 70%. Crisis of niet; de medewerkers in kwestie spreken in die periode wel hun WW-rechten aan. Belangrijker is echter dat ze de crisis in goede gezondheid en zonder al te grote financiële problemen door komen.
Zekerheid
Wouter Koolmees zei in een toelichting op de regeling het ontzettend belangrijk te vinden dat zoveel mogelijk mensen zowel hun baan als hun inkomen behouden. “We kunnen dat natuurlijk nooit helemaal garanderen, maar iedereen in Nederland kan er op rekenen dat we als kabinet tot het uiterste gaan om met een pakket maatregelen te komen dat de nood lenigt”, aldus de minister. “Het gaat wat mij betreft vooral om maatregelen die zekerheid bieden voor werknemers die nu onzeker thuis zitten. Zij moeten op korte termijn zekerheid hebben.”
Blijf op de hoogte!
Wil je op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen rond de coronacrisis en de gevolgen daarvan aan het personeelsfront? Houd dan vooral de blogs op DIRECT Payrolling in de gaten. De komende weken blijven we de berichtgeving op de voet volgen en daarover uitgebreid publiceren!
Laat je gegevens achter en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.