5 tips voor recruitment marketing in deze krappe arbeidsmarkt
Het aantal vacatures wat online staat groeit al maanden en het aantal werklozen blijft dalen. Als uitzendbureau wordt het steeds moeilijker om de juiste kandidaat te vinden voor een functie. Doordat er steeds minder werklozen zijn, zijn er ook minder mensen die daadwerkelijk op zoek zijn naar werk. De focus ligt dus steeds meer op latent- en niet werkzoekenden als het gaat om de invulling van openstaande vacatures. Recruitment marketing wordt in deze krappe arbeidsmarkt steeds belangrijker, in dit blog geven we je 5 tips hoe jij recruitment marketing kunt inzetten.
Uit de cijfers van het CBS is gebleken dat de spanning op de arbeidsmarkt is toegenomen in vergelijking met vorig kwartaal. Daarnaast is ook het aantal openstaande vacatures met maar liefst 59 duizend toegenomen in vergelijking met vorig kwartaal. Er staan nu 451.000 vacatures online. Je zal dus een beetje extra je best moeten doen om de juiste kandidaat te vinden voor een vacature. Recruitment marketing kan hier een belangrijke rol in spelen.
Wat is recruitment marketing?
Recruitment marketing is een marketingstrategie gericht op het vinden, boeien en binden van (potentiële) kandidaten. De nadruk ligt op het verdiepen in de doelgroep, hierdoor kun je je vacatureteksten aanpassen op hun wensen en behoeften en deze verspreiden via de juiste kanalen om je doelgroep te bereiken. Je wordt relevanter voor je doelgroep, wanneer je deze strategische aanpak inzet.
5 tips voor recruitment marketing
Tip 1. Imago
Besteed aandacht aan je imago. Zorg ervoor dat reeds geplaatste kandidaten tevreden zijn en dit delen in hun omgeving. Besteed aandacht aan je werknemers, betaal op tijd, betaal beter van concurrenten, doe net een beetje extra.
Daarnaast kan het nuttig zijn om je opdrachtgever te adviseren over zijn werkgeversimago. Dit is namelijk voor jullie beide van belang. Het is niet de bedoeling dat jij eindelijk een kandidaat gevonden hebt en deze afknapt op de opdrachtgever, dat is zonde.
Recruitment marketing voor uitzendbureaus
Tip 2. Een persona per vacature
Recruitment marketing begint natuurlijk bij het verdiepen in je doelgroep. Het verschilt per vacature wie je doelgroep is, wat hun wensen, behoeften en verlangens zijn en hoe je hen het beste kunt bereiken. Dit verschilt natuurlijk ook per branche waarin iemand werkt, wat diegene zijn/haar interesses zijn en niveau en leeftijd spelen een belangrijke rol. Iemand met een hoge opleiding bevindt zich vaak op andere social media en andere websites, dan iemand die praktisch geschoold is. Door een persona te maken bij iedere vacature zorg je ervoor dat je de doelgroep niet uit het oog verliest. In deze persona beschrijf je de kenmerken van de doelgroep en hun interesses. Vervolgens kun je je marketing hieraan aanpassen en aansturen op basis van data.
Tip 3. Kritisch marketingmiddelen
Door je marketingmiddelen aan te passen aan je persona kom je al een stuk dichterbij de doelgroep. Daarnaast is het belangrijk om goed te analyseren welke middelen lonend zijn en welke niet. Hierbij is het handig om onderscheid te maken tussen middelen die direct resultaat opleveren, zoals online adverteren en investeringen voor de lange termijn, zoals je online vindbaarheid. Door hier aandacht aan te blijven besteden kun je het blijven optimaliseren.
Tip 4. Durf te onderscheiden
Waarin onderscheid jij je van je concurrenten? Wanneer je ervoor wil zorgen dat jouw vacatures opvallen, zul je anders moeten zijn dan de ‘massa’. Dit zou op verschillende manieren kunnen, bijvoorbeeld door: hogere salarissen, een auto van de zaak, extra beloningen, goede opleidingsmogelijkheden of persoonlijke ontwikkelingsplannen.
Tip 5. Laat vacatures online staan
Het kan verstandig zijn om de vacatures van veelgevraagde functies online te laten staan. Je kunt dan investeren in de online vindbaarheid van deze vacatures. Het optimaliseren van deze online vindbaarheid kost namelijk veel tijd, het is daarom belangrijk dat de vacature online blijft staan. Om de functie inhoudelijk aan de opdrachtgever aan te passen zou je, bijvoorbeeld steeds een alinea aan kunnen passen.
Conclusie
In deze krappe arbeidsmarkt wordt recruitment marketing steeds belangrijker. Door er onder andere voor te zorgen dat je een goed imago hebt en je je onderscheidt van je concurrenten maak je een veel grotere kans om de juiste kandidaten te vinden voor je vacatures.
Plan een afspraak in voor een gratis consult
Benieuwd hoe jouw onderneming flexibel kan ondernemen? In een videocall bekijken wij samen hoe we jouw personeelszaken kunnen inrichten. Kies gerust een datum en tijdstip, dan spreken we elkaar snel!
Joël Knuijver
Accountmanager