De 6 belangrijkste recruitment trends voor 2022
Ieder jaar verandert er weer van alles op het gebied van recruitment. Welke trends spelen er anno 2022 op het gebied van recruitment?
In deze krappe arbeidsmarkt kan het handig zijn om mee te gaan met de huidige trends, zodat het vinden van personeel zo snel en effectief mogelijk gaat. De trends lopen van recruitment marketing tot data-driven recruitment. In deze blog hebben wij de 6 belangrijkste trends opgesomd die kunnen bijdragen om het beste talent te kunnen werven.
Trend 1. Recruitment marketing
Misschien wel de belangrijkste trend die momenteel speelt is Recruitment marketing. Dit is een marketing strategie gericht op het vinden, boeien en binden van (potentiële) kandidaten. Door middel van Recruitment marketing bereik je snel gekwalificeerde kandidaten. Het doel van recruitment marketing is om nieuw talent aan te trekken door efficiënte en slimme online campagnes. Op deze manier bereik je niet alleen actief werkzoekenden, maar ook latent werkzoekenden. Deze personen zijn nog niet actief op zoek naar een nieuwe baan, maar oriënteren zich al wel onder de radar.
Trend 2. Referral recruitment
Deze trend is niet nieuw, maar wel nog steeds belangrijk. Referral recruitment houdt in dat je via je eigen netwerk of het netwerk van je werknemers nieuwe werknemers kunt werven. Het inzetten van je medewerkers als ambassadeurs van je merk / organisatie zorgt ervoor dat je goedkoper en sneller de juiste mensen binnenhaalt. Daarnaast geven veel werkgevers een aanbrengbeloning voor het binnenbrengen van een nieuwe medewerker, dit zorgt voor extra waardering.
Uit onderzoek van Jobvite is gebleken dat 46% van de medewerkers geworven via referrals langer dan een jaar in dienst blijft. Daarentegen blijft maar 30% van de medewerkers geworven via je eigen website, langer dan een jaar in dienst. Medewerkers die via referrals zijn geworven, zijn dus meer betrokken en blijven langer bij je werken.
Recruitment marketing voor uitzendbureaus
Trend 3. Employer branding
Bij Employer Branding is het doel om je huidige medewerker te behouden en te betrekken bij je organisatie. Employer branding is een middel waarmee je huidige medewerkers kan binden, boeien en betrekken en potentiële medewerkers kan werven.
Volgens het boek ‘De Strijd om talent’ is de definitie van Employer branding: “Employer branding is het creëren, communiceren en managen van een aantrekkelijk, onderscheidend en authentiek werkgeversimago, zowel bij huidige als potentiële medewerkers.”
Als werkgever kan je laten zien dat je goed om kunt gaan met verandering. Zo stijgt de betrokkenheid van kandidaten wanneer werkgevers actief handelen bij maatschappelijke thema’s die op dat moment spelen. Tot een paar jaar terug was Employer branding vooral gericht op het in de markt brengen van jouw dienst of product en secundaire arbeidsvoorwaarden. Tegenwoordig is het veel meer gericht op maatschappelijke betrokkenheid, goed werkgeverschap en duurzaamheid.
Trend 4. Data-driven recruitment
We zitten momenteel midden in een kandidaat gedreven markt, zij hebben het voor het zeggen. Hierin is het belangrijk dat het recruitmentproces meetbaar en efficiënt is. Het selectie- en wervingsproces maak je hiermee efficiënter, een algoritme bepaalt dan welke kandidaat geschikt is voor een functie. De eerste stappen van het wervingsproces neemt de software dan dus over, daarna kan je als recruiter selectie verder overnemen. Voor data-driven recruitment is het belangrijk om de basisgegevens, zoals met succes gebruikte wervingskanalen en de doorlooptijd van vacatures goed bij te houden. Hierdoor kan je date breder inzetten, waardoor je meer inzicht hebt in je toekomstige personeelsbestand en pro–actiever kunt sturen.
Trend 5. Soft skills
Waar eerder de nadruk meer lag op iemands hard skills, wordt er tegenwoordig steeds vaker gefocust op soft skills. Dit komt mede door de krappe arbeidsmarkt, maar ook doordat er een besef is gekomen dat veel hard skills prima aan de leren zijn. Soft skills zijn persoonlijke eigenschappen die ervoor zorgen dat iemand effectief kan communiceren met anderen en samenwerkingen naar tevredenheid en doelgericht verlopen. Het is dan belangrijk om te focussen op bepaalde soft skills, die prima kunnen voorspellen hoe iemands succes zal zijn binnen een organisatie. Deze zouden, bijvoorbeeld gericht kunnen zijn op iemands leervermogen en competenties.
Op dit moment zijn er veel 45-plussers die openstaan voor een tweede carrière. Ze hebben dan misschien niet alle hard skills die je zou wensen, maar ze zijn vaak wel gedreven om een nieuw vak te leren. Nieuwe werknemers werven onder de doelgroep 45-plus is iets wat je daarom ook steeds meer ziet.
Trend 6. Doelgroeponderzoek
Ook wordt het inzetten van doelgroeponderzoek steeds belangrijker in het werving- en selectieproces. Inzicht in de doelgroep en hun wensen, behoeften en verlangens zorgt ervoor dat de werving efficiënter verloopt. Door het grote aanbod aan vacatures zijn werkzoekenden een stuk kritischer geworden, het is daarom belangrijk ze op een juiste manier aan te spreken om hun aandacht te trekken. Wanneer je meer kennis hebt van de doelgroep en weet hoe je ze kunt bereiken, kan je ze gerichter gaan zoeken en benaderen. Dit is tevens het startpunt voor Recruitment marketing, trend 1 uit dit artikel.
Checklist: Recruitment marketing
Succesvol nieuwe kandidaten werven met job marketing? Doorloop de stappen van deze job marketing checklist en haal jouw ideale kandidaat binnen!
Conclusie
De trends die nu, anno 2022, spelen zijn dus voornamelijk gericht op hoe je sneller en effectiever passend personeel vindt in deze krappe arbeidsmarkt. Er spelen een aantal trends rondom het werven in je eigen netwerk en dat van je medewerkers. Daarnaast is het vooral belangrijk om je te verdiepen in de doelgroep en hier gericht op in te spelen, bijvoorbeeld door middel van recruitment marketing.
Mocht je hulp nodig hebben bij jouw recruitment uitdagingen, schroom dan niet om contact met ons op te nemen!
Plan een afspraak in voor een gratis consult
Benieuwd hoe jouw onderneming flexibel kan ondernemen? In een videocall bekijken wij samen hoe we jouw personeelszaken kunnen inrichten. Kies gerust een datum en tijdstip, dan spreken we elkaar snel!
Joël Knuijver
Accountmanager