Skip to content
Snel en professioneel Binnen 24 uur op contract Kundige HR-adviseurs Maatwerk oplossingen
Blog Talentvol Personeel Behouden

5 methoden om talentvol personeel langer te behouden

  • Blog
Leestijd: 5 minuten

Inmiddels duurt de periode van krapte in de arbeidsmarkt al een hele lange tijd. Het is voor de meeste werkgevers niet alleen steeds lastiger om passende en gekwalificeerde kandidaten te werven, maar ook om talentvol personeel voor langere tijd aan een organisatie te binden. De schaarste in de arbeidsmarkt wordt als interessant gezien voor veel werknemers gezien het feit ze vaak een sterke onderhandelpositie bemachtigen. Jammer voor de werkgever, omdat de taak om personeel aan je te binden steeds lastiger wordt.  

In dit blog zoomen we in op 5 methoden waarop je als werkgever je personeel langer aan je kunt binden met deze grote schaarste op de arbeidsmarkt. 

Navigeer snel naar

De reden dat medewerkers vertrekken

Laten we beginnen bij het begin. Want het is handig om als werkgever te weten waarom medewerkers nou eigenlijk massaal vertrekken bij hun huidige baan. Zo blijkt uit het wereldwijze  Randstad Employer Brand Research 2022 (REBR) dat het grootste deel van (potentiële) baanwisselaars bij een nieuwe werkgever betere arbeidsvoorwaarden en een prettigere werksfeer zoekt. Maar het is ook zo dat in deze krappe arbeidsmarkt werknemers van verschillende organisaties worden ‘weggekaapt’ voor mooiere arbeidsvoorwaarden of een beter salaris. 

Met deze inzichten gaan we later in deze blog inzoomen op diverse methoden die je als werkgever helpen bij het duurzaam behouden van talentvol personeel. 

"Maar liefst 60% procent van HR-teams geeft aan moeite te hebben met het aan boord houden van talent. Retentie wordt zelfs omschreven als een ‘probleem’."

Goed personeel is niet meer te vinden

We hebben opnieuw te weinig mensen. Want het probleem is aanzienlijk. Waar er in 2013 nog bijna 700.000 werklozen stonden te dringen om zo’n 100.000 vacatures in te vullen, ligt dat nu anders. Op dit moment zijn er voor iedere 100 werklozen juist 126 banen. Deze situatie dwingt werkgevers – groot en klein – te zoeken naar creatieve andere strategieën om mensen te binden en te blijven boeien. 

Telkens gaten binnen de organisatie blijven dichten is geen houdbare strategie. De focus verleggen van personeelsverloop naar talentbehoud begint bij een investering in je werknemers en hun persoonlijke ontwikkeling. Waar willen zij naartoe? Waar zitten zij goed. Match hun skills aan de functie en je kan het beste in mensen naar boven halen.

5 methoden om personeel te behouden

Werknemers zien dat digitalisering van processen een groot effect heeft op hun werk. 42% denkt daarom dat ze niet meer relevant zijn over 20 jaar. Maar niets is minder waar. En precies op dit punt zien we al mogelijke kansen voor werkgevers. Wanneer werkgevers ondersteunen in de ontwikkeling van hun medewerkers, is de kans van blijven groter. Hieronder een opsomming van 5 methoden om talent te behouden.

Methode 1. Het begint bij een goede onboarding

Begin bij het begin. Er zijn een aantal posities die vervuld moeten worden met de juiste mensen. Gemiddeld zelfs zo’n 13 vacatures per recruiter. Deze posities wil je natuurlijk vervullen én het talent daarna behouden. Een gestructureerd onboardingstraject inclusief ondersteuning, geeft werknemers houvast en resulteert in een hogere ROI voor de organisatie. Door als werkgever vanaf het begin al positieve indrukken achter te laten en een duidelijke verwachting te scheppen, sla je een brug tussen de nieuwe medewerker, je organisatie en de rol van de medewerker. Kortom; besteed veel aandacht aan het onboardingsproces. 

  • Bied een gestructureerde onboarding en gooi je nieuwe collega’s niet in het diepe
  • Manage verwachtingen en check ook regelmatig hoe de nieuwe collega’s zich voelen
  • Blijf medewerkers trainen, opleiden en ondersteuning. Ook ná de onboarding

Methode 2. Opleiden en trainen van medewerkers

Duurzaam investeren stopt niet bij de onboarding. Dat is een investering die doorloopt tijdens de hele carrière van jouw werknemers. Nu de medewerker inmiddels is ingewerkt wil je natuurlijk alles eruit halen wat erin zit. Doe je dit niet, dan zal de ontwikkeling uitblijven en worden medewerkers minder productief en behalen dus ook minder snel successen. En je wilt uiteindelijk dus ook dat je organisatie toekomstbestendig is. Werknemers vinden ontwikkeling ook een heel belangrijk punt. Signaleer ontwikkelpunten bij werknemers, waar liggen de valkuilen en welke skills missen zij? Vraag dit uit bij je medewerkers.

  • Blijf continu checken hoe het met je medewerkers gaat
  • Bied trainingen die werken voor de medewerkers
  • Blijf focussen op persoonlijke en professionele ontwikkeling
Medewerkersverhalen Marieke

Methode 3. Managementlaag aan de slag met de juiste tools

Niet alleen volledige focus op operationele medewerkers is van belang, maar door te focussen op de managementlaag verklein je ook de kans dat talent wegloopt. Dat leggen we even uit. Wanneer jij de moeite hebt genomen om iemand te onboarden wil je niet dat dit talent wegloopt en de organisatie onnodige kosten maakt. Eenmaal je dreamteam samengesteld, wil je ook dat dit team door juiste leider wordt aangestuurd. Op dagelijkse basis moeten medewerkers zowel professioneel als persoonlijk aangestuurd worden. Denk aan de opbouw van een sterk team dat in balans is en waar iedereen op zijn of haar plek zit. Want alleen zo kan de organisatie het beste uit elk team halen.

  • Inventariseer wat managementleden nodig hebben om hun werk goed te doen
  • Bied regelmatig leiderschap trainingen aan
  • Focus je ook op teambuilding en andere activiteiten die bindingen stimuleren

"Waarom talentbehoud zo belangrijk is? Investeer je in ontwikkeltrajecten dan gaat productiviteit omhoog, ten goede van de ROI."

Methode 4. Verbeter je Employer Branding

Door je werkgeversmerk te verbeteren krijgt je bedrijf een betere reputatie, zodat je de beste kandidaten kunt aantrekken én de medewerkers kunt behouden die je niet kwijt wilt. Je Employer Branding houdt eigenlijk in je werkgeversmerk. Het is dat stukje onderscheidend vermogen die je maakt voor potentiële medewerkers en voor je huidige medewerkers. Met een juiste employer branding weet je met je bedrijf een voorkeurspositie te krijgen en te behouden in de mindset van je medewerkers.

En laat dit nou één van de recruitment trends van 2022 zijn.

  • Start met het goed luisteren naar je medewerkers, zamel feedback in
  • Bouw een bedrijfscultuur op waarin iedereen zich welkom en gewaardeerd voelt
  • Het succes van je werkgeversmerk regelmatig meten en onderzoeken

Methode 5. Ontferm je over goede arbeidvoorwaarden (op maat)

Uit het Randstad Employer Brand Research 2022 (REBR) blijkt dat werknemers bij de selectie van een nieuwe werkgever vooral letten op het salaris en de secundaire arbeidsvoorwaarden. Met een jaarlijkse inflatieverhoging op het salaris van jouw medewerkers kom je er niet meer. Soms is de overstap naar een andere werkgever de enige manier om meer geld te verdienen. Logisch dus dat ze hun baan opzeggen. Door je medewerkers een salarisverhoging te geven waaruit je waardering voor hun inzet en kwaliteiten blijkt, maak je het hen veel makkelijker om bij jouw organisatie te blijven.

  • One sizes fits all’ arbeidsvoorwaarden zijn niet meer van deze tijd 
  • Focus je meer op persoonlijke groei en ontwikkeling
  • Bied ongekende flexibiliteit en autonomie aangaande werktijden en werkplekken

Zelf aan de slag met talent behoudt

Met de eerdergenoemde handvatten is het tijd om aan de slag te gaan met retentie en talent behoudt. Je hebt genoeg munitie om een goed HR-beleid te schrijven en de nodige acties in en rondom je team uit te zetten. Toch hulp of vrijblijvend advies nodig? Schroom niet om contact op te nemen met een van onze consultants.

Plan een afspraak in voor een gratis consult

Joël Knuijver
calendly

Benieuwd hoe jouw onderneming flexibel kan ondernemen? In een videocall bekijken wij samen hoe we jouw personeelszaken kunnen inrichten. Kies gerust een datum en tijdstip, dan spreken we elkaar snel!

Plan direct je afspraak

Joël Knuijver
Accountmanager

Back To Top