skip to Main Content
Snel en professioneel Binnen 24 uur op contract Kundige HR-adviseurs Maatwerk oplossingen
candidate journey

Van candidate journey naar succesvol recruitmentproces

Laatste update op 9 februari 2022 om 03:09 pm
  • Blog
Leestijd: 4 minuten

Nu we ons bevinden in een markt waarin ‘war for talent’ ons continu bezighoudt, moet iedere werkgever (en recruiter) z’n stinkende best doen om een voorkeurspositie te verkrijgen bij de potentiële kandidaat. Wil je deze positie verkrijgen, dan dien je je te verdiepen in jargon als ‘candidate journey’, ‘candidate experience’ en ‘recruitment marketing’.

In dit artikel leggen we je uit van een candidate journey is, welke fases jouw potentiële kandidaat doorloopt en hoe jij kunt zorgen voor een geoptimaliseerd recruitmentproces door je focus te leggen op jouw kandidaat.

Wat is een candidate journey?

Wanneer we een ‘candidate journey’ uitleggen dat hebben we het over een reis (of weg) die een kandidaat aflegt tijdens zijn zoektocht naar een nieuwe baan. Gedurende zijn reis belandt hij in verschillende fases. De kandidaat heeft dan per fase behoeften en de nodige vragen waar hij antwoord op wenst te krijgen. De vraag aan jou, recruiter, is: heb jij de candidate journey van jouw ideale kandidaat al goed inzichtelijk?

Wat is een candidate experience?

Eerst nog even een moeilijk begrip uitgelegd. De candidate experience is eigenlijk de totale ervaring van jouw kandidaten tijdens het sollicitatieproces. Denk hierbij aan het moment dat een kandidaat in aanraking komt met jouw organisatie (of met de vacaturetekst) tot aan de sollicitatie én plaatsing. Alle contactmomenten van de kandidaat met jouw organisatie tijdens het sollicitatieproces hebben invloed op de ervaring van de sollicitant. Denk hierbij aan het bezoeken van de bedrijfspagina op LinkedIn, het lezen van de vacature, het invullen van het sollicitatieformulier, het spreken met de recruiter, het voeren van sollicitatiegesprekken en het krijgen van een aanbod. Het doel van recruiters is om deze ervaring zo positief mogelijk te maken, om potentiële werknemers te binden aan de organisatie, de time-to-hire te verkorten en de kwaliteit van de hire zo hoog mogelijk te krijgen.

persona ontwikkeling

De fases van een candidate journey

Een sollicitatieproces, en dus de reis die jouw potentiële kandidaat aflegt, bestaat uit 6 verschillende fases. In iedere fase krijgt de kandidaat te maken met andere prikkels. Maar ook met nieuwe indrukken, ervaringen en bevindingen. Dit alles draagt dan ook weer bij aan de candidate experience. De fases die jouw potentiële kandidaat doorloopt zijn de volgende, namelijk:

  • Bewustwording
  • Overweging
  • Interesse
  • Sollicitatie
  • Selectieproces
  • Aanname kandidaat

Hieronder de verschillende fases in het kort toegelicht, namelijk:

1. Bewustwording

In deze fase is de kandidaat (actief óf latent) op zoek naar een nieuwe baan en komt de nodige vacatures tegen. Dit kan via heel veel verschillende kanalen (afhankelijk van zijn voorkeuren). Denk hierbij aan social media, job boards, niche websites of eigen netwerk. Deze vacature is de eerste indruk die de kandidaat heeft van het bedrijf.

2. Overweging

In deze tweede fase van de candidate journey heeft de potentiële kandidaat wat meer gevoel bij wat hij of zij wil. De kandidaat beoordeelt de vacature maar zoomt ook verder in op de organisatie áchter de vacaturetekst. Wat is het voor organisatie, wat is de missie, visie en wat zijn de kernwaarden. Wie werken er bij deze organisatie? Zorg er daarom voor dat je een sterk en representatief beeld schetst van het bedrijf waar een kandidaat komt te werken.

3. Interesse

Dit is de derde fase van de journey die de kandidaat aflegt. De kandidaat heeft besloten om meer informatie te vergaren. Dit kan de kandidaat doen door nog meer eigen research te doen (via de opdrachtgevers website) of juist via jou als recruiter te vragen naar meer informatie over de werkgever. Wees dus voorbereid op dit soort vragen.

4. Sollicitatie

Dit is de fase waarin er actie plaatsvindt. Een belangrijk moment. Hier moet alles zo soepel mogelijk verlopen. Wees je in deze fase continu bewust van het ‘gemak’ van solliciteren. Hoe kan de kandidaat solliciteren? Is dit via een formulier of dient diegene te bellen? Het is de eerste keer dat de kandidaat iemand spreekt van de organisatie. Dit kan het proces maken of breken.

5. Selectieproces

Nadat de kandidaat heeft gesolliciteerd zullen de nodige gesprekken plaatsvinden tussen de kandidaat en de opdrachtgever. Maar voorafgaande natuurlijk ook met jou als recruiter. Thema’s zoals werkplek, ambitie, doelen en persoonlijkheid komen uitgebreid aan bod. De zwaarte van deze fase moet vooral passen bij de functie. Als het teveel tijd en moeite kost, in verhouding met de functie waar het om gaat, haakt een kandidaat eerder af.

6. Aanname kandidaat

De zesde en laatste fase: het aannemen van de kandidaat. Wanneer de werkgever heeft besloten dat de kandidaat bij de organisatie past, komen onderwerpen zoals arbeidsvoorwaarden en dergelijke ter sprake. Het proces eindigt bij het accepteren of weigeren van het aanbod.

Een succesvol recruitmentproces

Een goed doordachte ‘candidate journey’ en de toegevoegde waarde van een positieve ‘candidate experience’ staan hand-in-hand met een succesvol recruitmentproces. Een slecht ingericht recruitmentproces frustreert alle partijen: de opdrachtgever, de kandidaat, maar ook jezelf als recruiter. Werk daarom met een goed doordacht recruimentproces dat direct de nodige vruchten afwerpt.

Denk hierbij aan:

1. Kortere doorlooptijden van de sollicitatieprocedure

Dit noemen we ook wel time-to-hire. Door stappen in de ‘candidate journey’ goed op elkaar af te stemmen, zul je succesvoller zijn in een snelle invulling van openstaande vacatures.

2. Een stijging in aanname van kandidaten

Wanneer jouw recruitmentproces heel veel verschillende (en onnodige) stappen bevat, zorg je voor diverse ‘lekken in het proces’. Potentiële kandidaten haken af en de snelheid (doorlooptijd) lijdt hier enorm onder.

>> Lees ook: Alles wat je moet weten over recruitment marketing voor uitzendondernemers

Conclusie: zoom in op de 'candidate journey'

Na het lezen van dit artikel heb jij redenen genoeg om uitgebreid stil te staan bij jouw huidige recruitmentproces. Zoom eens in op de ‘candidate journey’ van jouw ideale kandidaat en wees je bewust van de ervaringen die hij heeft met jouw bedrijf (en jouw openstaande vacature) gedurende zijn reis. Waar kan je op winnen? Waar kan je op verliezen? Wat kan beter? Onze tip is: begin stap voor stap.

Zodra je de huidige aanpak van je vacature hebt beschreven, kan je nadenken over verbetermogelijkheden. Kan het beter, sneller, goedkoper, eenvoudiger? Is het een fijn proces voor de sollicitant? Past het wel bij de organisatie en de vacatures waaraan je werkt?

Plan een afspraak in voor een gratis consult

Joël Knuijver
calendly

Benieuwd hoe jouw onderneming flexibel kan ondernemen? In een videocall bekijken wij samen hoe we jouw personeelszaken kunnen inrichten. Kies gerust een datum en tijdstip, dan spreken we elkaar snel!

Plan direct je afspraak

Joël Knuijver
Accountmanager

Back To Top