skip to Main Content
Snel en professioneel Binnen 24 uur op contract Kundige HR-adviseurs Maatwerk oplossingen
Effectieve recruitment marketing

In 5 stappen effectieve recruitment marketing toepassen

Laatste update op 26 juli 2022 om 01:41 pm
Leestijd: 4 minuten

In deze krappe arbeidsmarkt wordt recruitment marketing steeds belangrijker om de juiste kandidaten te vinden. Bij recruitment marketing draait het om verdieping in je doelgroep, zodat je deze beter kan bereiken. Het zorgt ervoor dat je relevanter wordt voor de doelgroep en effectief nieuwe kandidaten kunt werven.  

Maar hoe doe je dat? In dit blog beschrijven we hoe je in 5 stappen aan de slag kunt met recruitment marketing, jouw vacatures kunt boosten en gericht zichtbaar kunt worden! 

Wat is recruitment marketing?

Recruitment marketing is een marketingstrategie gericht op het vinden, boeien en binden van (potentiële) kandidaten. Je verdiept je in de doelgroep die jij wilt bereiken, past je vacatureteksten daarop aan en verspreidt deze via de juiste kanalen om de doelgroep te bereiken. Door je te verdiepen in de doelgroep kun je ook gerichter adverteren en je vacatures promoten op zowel vacatureplatformen, als bijvoorbeeld social media. Door het inzetten van deze strategische aanpak word je relevanter voor jouw doelgroep. 

Recruitment marketing voor uitzendbureaus

De wereld van flex is veranderd: de arbeidsmarkt is krap en gekwalificeerde kandidaten zijn moeilijker te vinden. Is dit herkenbaar? Recruitment marketing kan je de uitkomst bieden. Lees er meer over in onze gratis gids.

Gids recruitment marketing
  • Benut jouw recruitment kennis potentieel volledig
  • Speel in op een nieuwe manier van recruiteren anno 2022
  • Genereer een continue stroom aan gekwalificeerde kandidaten

Stappenplan recruitment marketing

Stap 1. Doelgroep bepaling

Wie wil je bereiken? Het is belangrijk om goed zicht te krijgen op je doelgroep, op deze manier kan je gericht te werk gaan bij, bijvoorbeeld het schrijven van teksten en adverteren. Hoe meer je over je doelgroep weet, hoe beter je kunt targetten. Het kan handig zijn om te weten welke leeftijd ze hebben, waar ze wonen, hun huidige banen, frustraties, interesses en hobby’s. Hier kan je, bijvoorbeeld achter komen door online onderzoek of interviews. Een manier om de informatie over je doelgroep te verwerken is het maken van persona’s. Op deze manier heb je inzicht in de wensen, behoeften en verlangens van je doelgroep en kan je hier gericht op inspelen.

Stap 2. Candidate journey

Definieer de reis die een potentiële kandidaat aflegt. Waar begint deze reis en op welk moment komt jouw bedrijf in beeld? Het is belangrijk om inzicht te krijgen in de stappen die een kandidaat doorloopt vanaf het moment dat hij jouw bedrijf voor het eerst tegenkomt tot het moment dat hij gaat solliciteren. Inzicht in de candidate journey is handig bij recruitment marketing, omdat je weet waar in de klantreis je de kandidaat wilt bereiken en zijn aandacht wilt trekken.  

Stap 3. Pakkende vacatureteksten

Wanneer je inzicht hebt in wie de doelgroep is en welke reis zij doorlopen, kan je gericht gaan schrijven. Vacatureteksten kun je specifiek aanpassen aan de doelgroep die je wilt bereiken. Doordat je inzicht hebt in de doelgroep, kun je gericht schrijven naar de wensen en behoeften van deze doelgroep. Op deze manier noem je de relevante functie-eisen, gebruik je passend taalgebruik en zorg je, bijvoorbeeld voor een aantrekkelijke lay-out. Je kunt je vacature ook pakkender maken door, onder andere een heldere titel en wat informatie te geven over de mensen áchter het bedrijf. Door een pakkende vacaturetekst te schrijven, specifiek gericht op je doelgroep, spreek je de juiste mensen aan. 

Stap 4. Vacaturewebsites

Nadat je goede vacatureteksten hebt geschreven is het tijd om deze te verspreiden. Door het doelgroeponderzoek heb je inzicht in wie de doelgroep is, welke behoeftes deze heeft en hoe deze het beste te bereiken is. Plaats de vacature op vacaturewebsites en jobboards die gericht zijn op jouw doelgroep. Dit is een gerichte betaalde manier van sponoren. Het is niet nodig om de vacature op 1000 verschillende jobboards te zetten, vaak kan je het al uitzetten via één of twee kanalen op veel verschillende pagina’s. In de recruitment marketing gids gaan we nog wat verder in op welke vacaturesites geschikt zijn voor welke doelgroepen.

Job marketing

Stap 5. Advertising

Hoe zorg je ervoor dat je vacatures ook echt goed vindbaar zijn? Je kunt slim gebruik maken van de opties van Google door belangrijke zoekwoorden en trefwoorden te gebruiken bij het schrijven van je vacatureteksten. Deze woorden zorgen ervoor dat je hoger komt te staan in Google. Daarnaast kan je ook Google Ads opzetten. Deze advertenties staan boven reguliere zoektermen.  

Daarnaast is social media advertising een onderdeel wat tegenwoordig steeds belangrijker is. Kandidaten beginnen tegenwoordig met zoeken via Google en social media. Op verschillende social media kanalen kan je gericht targetten op, bijvoorbeeld regio’s, vakgebieden en interesses. Deze manier adverteren zorgt ervoor dat je snel en effectief de juiste doelgroep bereikt. 

Structurele invulling van openstaande vacatures

Conclusie

Bij recruitment marketing draait het dus in eerste instantie om het goed leren kennen van je doelgroep. Door inzicht in hun wensen en behoeften kan je gericht passende vacatures voor hen schrijven en deze effectief verspreiden om de doelgroep zo goed mogelijk te bereiken.  

Ben je geïnteresseerd in recruitment marketing en wil je er zelf mee aan de slag, neem dan vrijblijvend contact op.

Checklist: Recruitment marketing

Succesvol nieuwe kandidaten werven met job marketing? Doorloop de stappen van deze job marketing checklist en haal jouw ideale kandidaat binnen!

Checklist - Past jouw backoffice partner nog bij je?

  • Waar begin je met recruitment marketing?
  • Welke logische stappen moet je doorlopen?
  • Welke praktische tips en tricks zorgen voor succes?

Back To Top