Uitzendbureaus groeien hard
Het gaat goed met de Nederlandse flexmarkt in het algemeen en de uitzendmarkt in het bijzonder: in 2017 veranderden maar liefst 24 uitzendbureaus van eigenaar. In de meest gevallen is de nieuwe eigenaar een private equity fonds. Met het aantal transacties stijgt uiteraard ook de transactieprijs.
Vanuit de financiële markt is er sprake van een toenemende interesse in de flexmarkt. Roel ter Steeg, managing partner van MBCF Corporate Finance, stelt deze maand in een interview met het magazine Flexmarkt dat het op dit moment erg aantrekkelijk is om je uitzendbureau te verkopen. Ter Steeg: “Private Equity (PE) is de grote aanjager in de huidige trend. Er zijn steeds minder flexorganisaties waar géén PE achter zit.”
Het beeld dat uitzendbureaus te conjuctuurgevoelig zouden zijn voor fusies of overnames, wordt daarmee volgens Ter Steeg duidelijk weersproken: “Uitzenden in het algemeen is wel gevoelig voor bewegingen in de markt, maar gespecialiseerde flexorganisaties waar de ‘war for talent’ en gewijzigde wet- en regelgeving voor de groei meer van belang zijn dan de economische cyclus, zijn voor investeerders wel degelijk interessant.”
MBCF, actief in de koop, verkoop en waarderen van bedrijven, is gespecialiseerd in de uitzendbranche. De specialisten zien de verkoopprijs van uitzendbureaus de laatste jaren flink stijgen. Verwonderlijk is dat allerminst: flexbureaus boeren momenteel beter dan ooit en maken forse winsten. Ter Steeg verwacht overigens niet dat de huidige trend nadelige gevolgen heeft voor de stabiliteit van de markt: de vraag vanuit Private Equity neemt weliswaar toe, maar er is nog volop voldoende aanbod van bedrijven.
Opvallend is de interesse van Belgische bedrijven voor de Nederlandse uitzendbureaus. Ter Steeg: “Voor de Belgen is de Nederlandse markt aantrekkelijk omdat wij op het gebied van flexwerk nog steeds absoluut koploper zijn. Wij hebben bovendien uitzendspecialisten in verschillende sectoren en werken over het algemeen met hogere marges dan de Belgen.”