skip to Main Content
Kun Je Als Zzp’er Personeel Aannemen?

Kun je als zzp’er personeel aannemen?

Zzp’ers hebben er doorgaans bewust voor gekozen om als zelfstandige zonder personeel aan de slag te gaan. De vraag of je als zzp’er personeel kunt aannemen, komt dan ook op het eerste gezicht wellicht een tikkeltje vreemd over. Voor steeds meer zzp’ers is een al dan niet tijdelijke medewerker vandaag de dag echter de gewoonste zaak van de wereld.

Stel dat je als zzp’er een mooie klus kunt binnenhalen waarvan je op voorhand weet dat je die nooit in je uppie kunt klaren. Of dat er bij nieuwe opdrachten steeds vaker gevraagd wordt naar specifieke kennis of vaardigheden die jezelf niet in huis hebt. Je kunt dan ‘nee’ blijven verkopen, maar dat gaat vanzelfsprekend ten koste van je omzet en eventuele groei. Iemand in vaste dienst nemen, is in de meeste gevallen geen optie. Zzp’ers die extra handjes of kennis kunnen gebruiken, kiezen daarom steeds vaker voor de inzet van payrollkrachten.

Extra werk en verplichtingen

Wanneer je als zzp’er besluit iemand in vaste dienst te nemen, ben je logischerwijs meteen zzp’er af. Je neemt dan niet alleen afscheid van fiscale voordelen als je zelfstandigenaftrek en eventuele startersaftrek, maar haalt je als nieuwbakken werkgever ook nog eens een heleboel extra werk en verplichtingen op je hals. Je hebt daarnaast andere vaardigheden nodig en moet je bedrijf totaal anders gaan organiseren. Bovendien word je geconfronteerd met een hele reeks aan extra kosten. Zo moet je bijvoorbeeld loonheffingen gaan betalen en premies afdragen voor de werknemersverzekeringen.

De weg naar het werkgeverschap is bovendien lang en vooral hobbelig. Je moet je allereerst als werkgever aanmelden bij de Belastingdienst en je werknemer een loonbelastingverklaring laten invullen. Daarnaast ben je verplicht je aan te sluiten bij de Uitvoeringsinstelling Werknemersverzekeringen waar je bedrijf onder valt. Deze instellingen, denk daarbij aan Cadans, GAK, GUO, SFB en USZO, voeren naast de sociale verzekeringen ook de ziektewet, WW en WAO uit. De premies voor die verzekeringen betaal je aan het UWV.

Loonadministratie

En dan nog is het rijtje verplichtingen die in Nederland onlosmakelijk aan het werkgeverschap verbonden zijn niet teneinde. Je moet je namelijk ook nog aanmelden bij een Arbodienst en bent verplicht een deugdelijke loonadministratie bij te houden. Met name die administratie kost je veel tijd als je het zelf doet, of extra geld wanneer je de boel uitbesteedt aan een expert.

Payrolling is hét alternatief

Wanneer je als zzp’er voor de inzet van een payrollkracht kiest, heb je met genoemde verplichtingen en kosten niets te maken. Bovendien blijf je belastingtechnisch een eenmanszaak, met alle fiscale voordelen van dien. Je nieuwe medewerker staat tenslotte niet op jouw loonlijst, maar op die van de payrollorganisatie.

Waarom payrolling?

Wanneer je besluit te gaan samenwerken met een payrollbedrijf, teken jezelf voor de werving en selectie van je nieuwe medewerker(s). Daarmee benoemen we meteen het verschil tussen een payroll- en een uitzendkracht: uitzendbureaus gaan in tegenstelling tot payrollbedrijven zelf op zoek naar de geschikte kandidaat, die ze vervolgens aan jou voorstellen. Gevolg is dat je voor een uitzendkracht een aanmerkelijk hoger uurtarief betaalt dan voor een payrollkracht.

Het payrollbedrijf neemt het totale juridische werkgeverschap van je over, inclusief alle werkgeversrisico’s. In geval van ziekte of ontslag, loop jezelf dus geen enkel financieel gevaar. Daarnaast neemt de payrollorganisatie je alle bijkomende administratieve bijkomstigheden uit handen. De salarisadministratie, de afdracht van sociale premies, het opstellen van arbeidsovereenkomsten, het zorg dragen voor verzekeringen, het begeleiden van eventuele ontslagprocedures, het opstellen van de jaaropgaven en het verwerken van eventuele veranderingen in CAO’s en wet- en regelgeving; je hebt er zelf totaal geen omkijken naar.

Flexibeler dan ooit

Door samen te werken met een payrollbedrijf, kun je flexibeler dan ooit inspelen op eventuele pieken en dalen in de drukte. Bijkomend voordeel van payrolling is dat ook rekeningen van instanties als het UWV, de Arbodienst en de belastingen bij de payrollonderneming terechtkomen. Ook met extra mensen aan het werk, blijft de financiële situatie van je bedrijf dus net zo overzichtelijk als vanouds.

x
Chat met één van onze medewerkers.
Back To Top