Dit is het verschil tussen een functioneringsgesprek en een beoordelingsgesprek
Eens in de zoveel tijd is er behoefte aan een evaluatie gesprek tussen werknemer en werkgever. Dat kan middels een functioneringsgesprek of een beoordelingsgesprek. Hoewel er zeker overeenkomsten zijn tussen de twee, zitten er zeker een aantal belangrijke verschillen tussen. De twee worden dan ook vaak door elkaar gehaald. In dit blog lichten wij de kenmerken van de twee gesprekken toe en geven we direct een aantal bruikbare tips voor wanneer jij een functioneringsgesprek of beoordelingsgesprek gaat voeren.
Functioneringsgesprek
Laten we beginnen met het functioneringsgesprek. Simpel gezegd, is een functioneringsgesprek meer een open gesprek tussen de werknemer en leidinggevende. Beide partijen kunnen hier onderwerpen aansnijden. Vaak zijn dat onderwerpen die betrekking hebben op de werksfeer, doelen die worden gesteld of toekomstplannen met betrekking tot de loopbaan van de werknemer.
Een belangrijk element van een functioneringsgesprek is dat er een vertrouwelijke sfeer gecreëerd wordt waarin de werknemer en leidinggevende gelijk aan elkaar zijn. Er is letterlijk sprake van tweerichtingsverkeer. Beide partijen zijn vrij om te praten, luisteren en voor het delen van feedback.
Checklist: Past mijn huidige backoffice partner nog bij me?
Het doel van een functioneringsgesprek
Een functioneringsgesprek heeft twee doelen. Dat de werknemer (nog) beter gaat functioneren en om de samenwerking tussen werknemer en leidinggevende te optimaliseren. Een bijkomend voordeel voor de leidinggevende is dat hij een idee krijgt over wat zich op de werkvloer afspeelt.
Kenmerken functioneringsgesprek
Beoordelingsgesprek
Nu kijken we naar het beoordelingsgesprek. In dit gesprek wordt de werknemer beoordeelt op zijn/haar werkprestaties. De rollen liggen nu wat verder uit elkaar. Een bepaalde periode heeft een leidinggevende het functioneren van een werknemer geanalyseerd en beoordeeld. Bijvoorbeeld door directe resultaten op te vragen of te informeren bij collega’s over andere tussenpersonen. Deze resultaten worden nu besproken en de werknemer wordt beoordeeld op basis van zijn of haar inzet.
Belangrijk tijdens het beoordelingsgesprek
Tijdens het beoordelingsgesprek is het belangrijk dat de leidinggevende zich goed voorbereidt en ervoor zorgt dat zijn oordeel kan worden onderbouwd door concrete situaties. Vind je als leidinggevende dat je werknemer niet goed luistert naar collega’s? Wijs hem of haar dan op deze concrete situatie. Bijvoorbeeld: “Jouw collega’s hebben je meerdere malen – zoals in de vergadering van afgelopen woensdag – gevraagd om notities te maken van elk telefoongesprek, maar dit doe je niet.” Daarnaast is het wel belangrijk om dan aan te geven wat je wel van de werknemer verwacht, zodat hij/zijn zich hierin kan verbeteren.
Bovendien zit er ook vaak ook een gevolg aan een beoordelingsgesprek, in tegenstelling tot het functioneringsgesprek. Bij goed presteren kan een werknemer bijvoorbeeld een loonsverhoging verwachten. Bij slecht presenteren kan er een waarschuwing gegeven worden, of zelfs ontslag tot gevolg hebben.
Kenmerken beoordelingsgesprek
Conclusie: het grootste verschil
Kort samengevat, is een functioneringsgesprek is een open gesprek tussen de werknemer en leidinggevende zonder consequenties. Een beoordelingsgesprek komt van één kant, de leidinggevende, en heeft vaak wel consequenties. In een functioneringsgesprek praat je over persoonlijke inzet, sfeer en mogelijke verbeterpunten. In een beoordelingsgesprek wordt gekeken naar prestaties van een bepaalde periode en wordt gekeken naar arbeidsvoorwaarden (zoals een salarisverhoging).
Kunnen we je verder helpen? Neem contact op.
Direct antwoord
Binnen 24 uur antwoord
Binnen 5 min. antwoord