Skip to content
Snel en professioneel Binnen 24 uur op contract Kundige HR-adviseurs Maatwerk oplossingen
Blog-beeld-DPR-monique

3 redenen waarom het geven van een compliment zo belangrijk is

Laatste update op 13 oktober 2022 om 12:34 pm
  • Blog
Leestijd: 2 minuten

Vandaag is het Blue Monday, tijd om jouw werknemers een hart onder de riem te steken met een gemeend compliment. Een simpel compliment levert namelijk meer op dan je denkt. Vooral op het gebied van waardering, productiviteit en werkplezier.

1. Waardering

Door het geven van een compliment, spreek je waardering uit over de ander. Een compliment op z’n tijd geeft medewerkers het gevoel dat ze gezien en erkend worden (én het levert een goed gevoel op). Door te uiten dat je het werk dat iemand doet belangrijk vindt en waardeert, motiveer je werknemers. Probeer complimenten te stimuleren, zodat collega’s onder elkaar ook complimenten leren geven én ontvangen. Dit creëert meer onderlinge waardering, motivatie en een fijne samenwerking op de werkvloer.

2. Productiviteit

Als er op de werkvloer met regelmaat een compliment gegeven wordt, gaat de productiviteit met maar liefst 5 tot 7 procent omhoog. Dat is gebleken uit onderzoek van Universiteit Maastricht en de Erasmus universiteit.
Opvallend uit dit onderzoek is dat wanneer alleen de ‘best presterende’ collega’s een compliment krijgen, de rest ook meer gemotiveerd raakt. Werknemers die echter nooit een compliment ontvangen, ondervinden eerder spanningsklachten. Dat kan een burn-out tot gevolg hebben.

3. Werkgeluk

Dat jouw werknemers gelukkig naar hun werk gaan, wordt bepaald daar een aantal factoren. Waardering en erkenning voor wat zij doen is daar een groot onderdeel van. Andere factoren zijn onder andere het onderhouden van goede onderlinge relaties, eerlijke behandeling, uitdagend en zinvol werk en een fijne werkomgeving. Hoe gelukkig ben jij op je werk? Test het zelf.

Wat is goed compliment?

Belangrijk is dat je jouw werknemer met iets concreets complimenteert, anders is het effect van een compliment weg. Bijvoorbeeld: “Ik zie dat je alle mail hebt weggewerkt vandaag, echt heel goed van je.” Dit is een compliment dat werkt. Wat niet werkt; “Goed gewerkt vandaag, morgen nog een extra tandje bijzetten”. Dit compliment werkt hoogstwaarschijnlijk averecht. Je geeft de ander het gevoel dat hij het goed doet, maar dat het eigenlijk nog beter kan.
Daarnaast heeft een complimentje het meeste effect wanneer je dit face-to-face doet.

Checklist: Past mijn huidige backoffice partner nog bij me?

De wereld van flex is veranderd: Het zou op dit punt van jouw ondernemersavontuur weleens interessant kunnen zijn om je huidige leveranciers onder de loep te nemen. Deze gratis checklist helpt je daarbij.

Checklist - Past jouw backoffice partner nog bij je?
  • Ben je nog steeds tevreden met je backoffice partner?
  • Hoe kritisch ben jij tegenover je backoffice partner?
  • Kan het makkelijker en sneller met een andere partner?
Back To Top