Een dag in het leven van Joël
Terug naar Werken Bij DIRECT"Ik verkoop niet; ik verleen service"
Joël Knuijver, Accountmanager
Als accountmanager wordt van Joël Knuijver (39) verwacht dat hij zoveel mogelijk werkgevers over de streep trekt om hun medewerkers, of een deel daarvan, administratief onder te brengen bij DIRECT Payrolling. Een hartstikke commerciële functie dus, maar toch ziet Joël zichzelf niet als een echte verkoper: “In de dagelijkse praktijk ben ik veel meer een serviceverlener.”
Joël begon ruim tien jaar geleden bij DIRECT Payrolling als verkoopmedewerker binnendienst. Omdat payrolling, mede door het uitgebreide scala aan steeds veranderende wetten en regels, nu eenmaal een redelijk ingewikkelde materie is, stonden de eerste maanden van zijn dienstverband vooral in het teken van leren, leren en nog eens leren. Pas toen hij alle facetten van het vak tot in het kleinste detail onder de knie had, ging hij als accountmanager de buitendienst in. Dat service verlenen belangrijker is dan verkopen, is de belangrijkste les die Joël in die eerste maanden leerde; een les die er in belangrijke mate toe bijdraagt dat hij zijn werk nog iedere dag vol plezier en passie uitvoert.
Ondernemen makkelijker maken
“Ik vind het prachtig om ondernemers te ondersteunen bij het ondernemen”, aldus Joël. “Of het nu gaat om een gevestigde werkgever die problemen heeft met zijn snelgroeiende personeelsadministratie, of om een starter die voor het eerst medewerkers moet aannemen maar totaal geen kaas heeft gegeten van de HR-aspecten die daarbij om de hoek komen kijken; als ik samen met de ondernemer tot een passende oplossing kom, hem of haar het ondernemen dus weer een stuk makkelijker heb gemaakt, kan mijn dag niet meer stuk.”
Iedere dag een uitdaging
Joël ziet iedere dag als een uitdaging, vooral omdat hij telkens opnieuw met de meest uiteenlopende werkgevers met de meest uiteenlopende problemen spreekt. Daarbij gaat het om zowel leads en prospects als om bestaande klanten. Joël: “Natuurlijk ben ik veel bezig met leads en prospects ervan te overtuigen dat ze het toch echt het beste af zijn wanneer ze met ons in zee gaan, dat blijft een mooi onderdeel van mijn werk, maar daarnaast steek ik veel tijd in het contact met bestaande relaties. Die zijn tenslotte minstens zo belangrijk als de nieuwe aanwas. Wat die bestaande klanten betreft, kan ik gelukkig steeds terugvallen op mijn collega’s van de afdeling relatiebeheer, een hecht en ook nog eens leuk team dat een en al ambitie uitstraalt.”
Verveling krijgt geen kans
Bang dat hij zich een dag verveelt, hoeft Joël nooit te zijn. Na de koffie controleert hij steevast zijn mail op bijzonderheden en haalt hij de laatste informatie uit zijn geavanceerde softwaresysteem. Vervolgens begint hij dan meestal aan zijn belrondes. De ene keer ploegt hij zich door een aangeleverde stapel leads; de andere keer besluit hij een uurtje ‘koude acquisitie’ in te lassen. Tussendoor heeft Joël uiteraard ook veelvuldig telefonisch contact met de bestaande klanten. Naar aanleiding van alle telefonische contacten maakt hij gespreksverslagen, stelt hij offertes op en werkt hij zijn administratie bij. Daarnaast kruipt hij regelmatig achter het stuur van zijn leasebolide om overal in het land prospects en bestaande klanten te bezoeken. Joël: “Het is natuurlijk een cliché van hier tot Tokyo, maar bij DIRECT Payrolling is écht geen dag hetzelfde. Headhunters hoeven mij voorlopig dan ook niet te bellen!”
Ontdek ook de verhalen van andere collega's
Nieuwsgierig geworden naar andere functies binnen onze organisatie? Lees dan ook de verhalen van andere collega’s.